כימיה- פיסיקה

כימיה

תכנית הלימודים בכימיה מיועדת לתלמידים הבוחרים ללמוד את המקצוע בהיקף של חמש יחידות לימוד, 15 ש”ש סה”כ. תכנית זו בנויה באופן מודולרי בשני חלקים: ליבה והרחבה.

מדע הכימיה הוא מדע בסיסי הבנוי באופן היררכי, המחייב למידה סדורה ורציפה, על מנת להבין לעומק את תחום הכימיה הן ברמה המאקרוסקופית והן ברמה המיקרוסקופית. בנוסף לכך, הכימיה היא מדע ניסויי, כלומר מקצוע מדעי, שלא רק אנשי מחקר, אלא גם תלמידי בית ספר, נדרשים לערוך בו ניסויים בפועל (Hands-on). הכימיה היא גם צומת מדעים. מדע הכימיה נשען מצד אחד על מדע הפיזיקה ומצד שני הוא אבן היסוד למדעים רבים אחרים כגון: ביולוגיה מולקולרית, ביוכימיה, ביוטכנולוגיה, רפואה, תעשיית התרופות, הנדסת חומרים וכיו”ב.

מסיבות אלו, החלטנו להתמקד בעת ההכנה של התכנית המותאמת, בבחירת תכנים בסיסיים ועקרונות יסוד, היוצרים מחד, בסיס מוצק להבנה מעמיקה הנחוצה להבנת העולם הסובב אותנו, ומאידך, מאפשרים הבנת תכנים חדשים בכימיה שילמדו בעתיד. כל זאת, תוך ביצוע מעבדות חקר הדורשות היכרות עם חומרים, כלים ותהליכי עבודה, בשילוב עם יכולות חשיבה ברמה גבוהה ופיתוח אוריינות מדעית, אצל הלומד.

לאור כל זאת בצענו גם את חלוקת התכנים בכימיה לעניין ההיבחנות, דהיינו ל- 70% היבחנות חיצונית ול- 30% היבחנות פנימית. הליבה ובסיס הידע של המקצוע נכלל במסגרת ה- 70% בעוד שהתכנים שבהם הכימיה משמשת כצומת בין המדעים נכללים במסגרת ה- 30% לשם הרחבה והעמקה.

70% – היבחנות חיצונית

  • קישור ומבנה
  • סטוכיומטריה
  • חמצן חיזור
  • חומצות ובסיסים
  • כימיה של מזון – ויטמינים ומינרלים וחומצות שומן וטריגליצרידים בלבד
  • אנרגטיקה ודינמיקה 1 – אנרגיה בתגובות כימיות וקצב תגובה כימית בלבד
  • מעבדת החקר – חלק שני בלבד

30% – היבחנות פנימית

לרשות המורים עומדות שתי אפשרויות לבחירה.

אפשרות אחת כוללת את החלק הראשון של מעבדת החקר, ואפשרות שנייה שאינה כוללת את החלק הראשון של מעבדת החקר.

אפשרות I – כוללת את החלק הראשון של מעבדת החקר

  • כימיה של מזון – סוכרים בלבד
  • אנרגטיקה ודינמיקה 1 – שיווי משקל ואנטרופיה וספונטניות בלבד
  • מעבדת החקר – חלק ראשון בלבד
  • מבניות הבחירה – מבנית בחירה אחת בלבד.

ההחלטה של המורה, באופן אוטונומי, מתוך המגוון הקיים בתכנית המותאמת.

אפשרות II – אינה כוללת את החלק הראשון של מעבדת החקר

  • כימיה של מזון – סוכרים בלבד
  • אנרגטיקה ודינמיקה 1 – שיווי משקל ואנטרופיה וספונטניות בלבד
  • מבניות הבחירה – שתי מבניות בחירה.

ההחלטה של המורה, באופן אוטונומי, מתוך המגוון הקיים בתכנית המותאמת.

פיסיקה

מקצוע הפיזיקה הוא מקצוע היררכי שכל שלושת נושאי הלימוד היו נושאי חובה. כדי לא לעוות את המבנה הדיסציפלינארי הוחלט ששניים מנושאי החובה יוערכו הערכה חיצונית ואחד מהם יוערך בהערכה בית ספרית. התכנית מופיעה בקובץ: “תכנית הלימודים המותאמת ל”למידה משמעותית” החל מתשע’ה”.

נושאי החובה הם “מכניקה”, “אלקטרומגנטיות” ו”מעבדה” והם מהווים 70% מתכנית הלימודים. על נושאים אלה התלמידים ייבחנו בבחינה חיצונית.

יש לשים לב שהפרקים “אופטיקה” ו”גלים מכניים” שהיו עד היום חלק משאלון המכניקה (בהיקף 0.5 יחידות לימוד) הועברו לנושאי הבחירה והערכתם תהיה בית ספרית. בנוסף לפרקים שלמים שהועברו לחלק הבחירה בפרקים האחרים שנשארו ישנם סעיפים שצומצמו או עברו התאמה.

הנושא “קרינה וחומר”, המהווה 30% מכלל תכנית הלימודים, מומלץ כנושא להערכה פנימית. היקף הוראתו יהיה 4.5 שעה שבועית. בנושא זה יכללו הפרקים “אופטיקה” ו”גלים מכניים”, שיילמדו בצורה מצומצמת יותר, כמו שאר הפרקים בחלק זה. הנושא כולל גם את המעבדות של הפרקים השונים.